IP News

Witaj na naszym Blogu poświęconym zagadnieniom prawniczym

Ochrona marki przed kopiowaniem. Jak skutecznie walczyć z podróbkami?

Ochrona marki przed kopiowaniem. Jak skutecznie walczyć z podróbkami?

Z danych EUIPO za 2023 r. wynika, że handel podrobionymi towarami to prężnie działająca „gałąź biznesu”. Wartość zatrzymanych towarów to prawie 3.4 mld EURO. Dane za 2024 rok nie są jeszcze dostępne, ale patrząc od kilku lat na tendencję wzrostową powinniśmy raczej spodziewać się wartości jeszcze wyższych. Przy czym jest to tylko wycinek rzeczywistej skali problemu. Czy podrabianie marek lub wzornictwa dotyczyć może też Twojej branży? Z raportu EUIPO wynika, że najczęściej zatrzymane podrobione towary to gry i zabawki i nagrane płyty. Dane: euipo.euFaktem jednak jest, że na tym procederze cierpią niemal wszystkie branże, a Polska Warto odnotować, że w TOP 5 produktów zatrzymywanych są etykiety, nalepki, tagi i opakowania. Są one następnie używane do znakowania nieoryginalnych towarów, które wjeżdżają do Europy jako „no logo”. Urząd Patentowy RP włącza się aktywnie w walkę z podróbkami Istotność problemu dostrzega także Urząd Patentowy RP, który 15 kwietnia 2025 r. zorganizował spotkanie konsultacyjne…
Z życia lokalnych celebrytów

Z życia lokalnych celebrytów

Nie dalej jak dwa tygodnie temu w Internecie huczało na temat kar nałożonych przez UOKiK na Panią Rabczewską (Dodę), Panią Rozenek i Pana Chajzera za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych na Instagramie. Nałożone kary łącznie to prawie pół miliona zł. Dorota Rabczewska prowadziła wiele płatnych działań promocyjnych. Zazwyczaj materiały reklamowe oznaczała jedynie przez wskazanie nazwy marki lub przez widoczne dopiero po rozwinięciu opisu oznaczenie #współpraca. Twierdziła, że jej fani i tak wiedzą, z którymi markami zawarła współpracę reklamową. Małgorzata Rozenek-Majdan działała reklamowo na rzecz kilkudziesięciu podmiotów. W publikacjach wskazywała jedynie nazwę marki oraz czasami używała hasztagu #współpraca, jednak w sposób niemal niewidoczny. Sugerowała, że stosowanie reklamowanych produktów jest jej osobistym wyborem konsumenckim, gdy ukrywała promocyjne treści pod pozorem odpowiedzi na pytania od obserwatorów. Udostępniała też kody rabatowe bez informacji, że otrzymuje za to wynagrodzenie lub procent od sprzedaży polecanych produktów. Filip Chajzer publikował reklamowe treści na zlecenie kilkudziesięciu różnych podmiotów, a…
Czy renoma znaku towarowego ma charakter absolutny?

Czy renoma znaku towarowego ma charakter absolutny?

Sąd UE miał okazje przyjrzeć się sprawie, w której mimo silnej renomy znaków towarowych PUMA powziął wątpliwość co do zaistnienia związku z oznaczeniem późniejszym. A mowa o podobieństwie poniższych oznaczeń. Renoma znaku towarowego czyli znajomość, podobieństwo oznaczeń rozumiane jako związek między oznaczeniami plus ochrona poza zakresem specjalizacji. Jednak nie zawsze tak jest, że związek wystąpi (tak wywodzi „sztandarowa” dla renomy sprawa Intel, C-252/07) I taki los spotkał znak towarowy PUMA (niewątpliwie renomowany dla towarów: odzież sportowa, nakrycia głowy czy obuwie). W wyroku z 28 lutego 2024 r. Sąd UE w sprawie T‑184/23 wskazał, że: ✔️ Wyjątkowa renoma znaku towarowego w odniesieniu do danych towarów nie tworzy automatycznie związku między tym znakiem towarowym a innym znakiem towarowym, żaden przepis EUTMR nie przewiduje w tym względzie domniemania w odniesieniu do znaków towarowych cieszących się wyjątkową renomą, których prawodawca Unii nie poddał szczególnemu traktowaniu. ✔️ W szczególnych okolicznościach niniejszej sprawy, biorąc pod uwagę…
Czy dwukolorowa etykieta może być znakiem towarowym?

Czy dwukolorowa etykieta może być znakiem towarowym?

13 listopada 2024 r Sąd UE wydał wyrok o sygn. T‑426/23. EUIPO unieważniło znak towarowy (jak niżej) w odniesieniu do świeżych owoców, w tym bananów, z uwagi na brak charakteru odróżniającego, jak też brak wykazania wtórnej zdolności odróżniającej. Chiquita Brands zaskarżyła decyzję EUIPO do Sądu UE. Sąd oddalił skargę uznając, że ani kształt, ani niebiesko-żółty schemat kolorystyczny znaku towarowego nie nadają mu charakteru odróżniającego. Kształt oznaczenia stanowi prostą formę geometryczną bez zdatnych do zapamiętania elementów charakterystycznych, ponadto owalne kształty są często wykorzystywane dla bananów. W konsekwencji brak jest cech, które mogłyby spełniać prawidłowo funkcję pochodzenia. W ocenie Sądu Chiquita Brands nie wykazała, że znak towarowy w postaci, w jakiej został zarejestrowany, uzyskał na terytorium UE charakter odróżniający w następstwie używania (wtórna zdolność odróżniająca – czyli taka, którą znak może nabyć jak nie ma pierwotnej zdolności), który pozwoliłby mu na wskazywanie pochodzenia handlowego rozpatrywanych towarów. Większość dowodów dotyczy tylko czterech państw…
Naprawiaj nie wyrzucaj – nowe podejście unijne do produktów

Naprawiaj nie wyrzucaj – nowe podejście unijne do produktów

Trochę z ciekawostek z życia UOKiK i prawa unijnego. Trwają prace nad implementacją dyrektywy (UE) 2024/1799 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie wspólnych zasad promujących naprawę towarów oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 oraz dyrektyw (UE) 2019/771 i (UE) 2020/1828 (tzw. dyrektywa Right to Repair – R2R). Bliska memu sercu, bo w codziennym życiu kieruję się zasadą – naprawiaj nie wymieniaj. Dyrektywa wpisuje się w kanwę Europejskiego Zielonego Ładu i zrównoważonej konsumpcji. Według Dyrektywy przedwczesne pozbywanie się towarów konsumenckich nadających się do naprawy skutkuje wzrostem ilości odpadów i emisji gazów cieplarnianych oraz do zwiększenia popytu na cenne zasoby do produkcji nowych towarów. Dyrektywa zawiera przepisy promujące naprawę towarów, które mają przyczynić się do prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów i środowiska. Ponadto, uregulowano ustanowienie europejskiej platformy informacji o naprawie, której celem jest pomoc konsumentom w dokonaniu oceny i porównaniu cech…
Projekt NCBiR - Nowa szansa na dofinansowanie innowacji dla dużych przedsiębiorstw!

Projekt NCBiR - Nowa szansa na dofinansowanie innowacji dla dużych przedsiębiorstw!

Ruszyły nabory w konkursie FENG.01.01-IP.01-003/24 „Ścieżka SMART – Projekty realizowane w konsorcjach”! Budżet konkursu: 1 300 000 000 złStatus: Trwa nabór wnioskówTermin składania wniosków: od 10 stycznia do 28 marca 2025 r. (do godz. 16:00) Najważniejsze informacje: Dla kogo? Konkurs skierowany jest do konsorcjów planujących realizację kompleksowych projektów z zakresu prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury badawczo-rozwojowej, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji, cyfryzacji i zazieleniania działalności. Co ważne dla dużych przedsiębiorstw: Duże przedsiębiorstwa muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie (nie dotyczy małych spółek o średniej kapitalizacji) Realizacja modułu B+R jest obligatoryjna dla konsorcjum, w skład którego wchodzi duży przedsiębiorc Możliwe moduły do realizacji: Moduł B+R – dofinansowanie prac badawczo-rozwojowych Moduł Wdrożenie innowacji – wsparcie na wdrożenie wyników prac B+R Moduł Infrastruktura B+R – finansowanie infrastruktury niezbędnej do realizacji agendy badawczej Moduł Cyfryzacja – wsparcie na rozwiązania cyfryzujące procesy i produkty Moduł Zazielenienie – dofinansowanie transformacji w kierunku…